۱۳۹۹ بهمن ۵, یکشنبه

پادکست: «چرا شیعه نیستم» - فصل دوم


نسخه‌ی صوتی فصل دوم مجموعه‌ی «چرا شیعه نیستم»، روی پادکست «پی آواز حقیقت» منتشر شد.

متن این قسمت تقریبا همان است که سه‌سال پیش این‌جا منتشر شد با کمی توضیحات تکمیلی و البته بدون خواندن اغلب پانوشت‌ها. سرفصل مطالب این قسمت چنین است:
عزاداری برای کشته‌شدن حسین‌بن‌علی و یارانش در سال ۶۱ هجری، مهم‌ترین مناسبت در تقویم شیعی است. عموماً این مراسم، حول گریه کردن، گریاندن، و نمایش رقت‌آور آن‌چه بر حسین و یارانش گذشته، است و در موارد خشن‌تر، شامل آسیب رساندن افراد به خود و کودکانشان، که هر سال تصاویر خجالت‌آور آن در رسانه‌های جهانی منعکس می‌شود. این تصویر، از این گزارش تصویری رویترز گرفته شده.
  • مقدمه‌ای در پاسخ به بعضی از نقدهای مربوط به فصل اول و یادآوری اهمیت فصل بعدی (سوم) این مجموعه در مورد بن‌بست‌های اجتماعی-سیاسی که تشیع فقاهتی در دوران معاصر برای ما ایجاد کرده، به‌خصوص در مورد احکام غیراخلاقی شریعت.
  • بررسی ادعاهای کلامی تشیع از دیدگاه قرآن و این‌که قریب به اتفاق این ادعاها «تفسیر خارج از متن» قرآن است، یعنی یک آیه یا حتی قسمتی از یک آیه از متن خارج می‌شود و بدون هیچ اشاره‌ای به متن دور آن (همان سیاق یا context) معنایی عجیب و بی‌ارتباط به سیاق، به آیه منتسب می‌شود.
  • بررسی جنبش حسین‌بن‌علی به‌عنوان مهم‌ترین واقعه‌ی تقویم شیعی؛ تبیین عقلانیتی که در قسمت‌های مختلف این حرکت موج می‌زند و رد ادعاهای غالب تشیع در مورد «دستور غیبی» و «حرکت به‌قصد کشته‌شدن» حسین.
  • بررسی تاریخی ماجرای جانشینی پیامبر و شواهدی که نشان می‌دهد پیامبر جانشینی برای خود تعیین نکرده بود.
  • بررسی وقایع مربوط به قتل عثمان و جنگ‌های داخلی بعد از آن. توجه به جوی که انقلابیون یا شورش‌گران در مدینه و دیگر سرزمین‌ها ایجاد کردند و ناتوانی علی از برخورد با مسببان قتل عثمان به‌واسطه‌ی این جو، خلاف میل خودش.
  • سخنی با دوستانی که در اغلب موارد با این استدلال‌ها هم‌دل اند ولی کماکان اصرار دارند که «شیعه» اند.
فایل صدای فصل دوم را می‌توان از این‌جا روی گوگل‌درایو یا این‌جا روی گوگل‌کلاد هم دریافت کرد. همین‌طور از طریق، کانال تلگرام «پی آواز حقیقت» یا سکوهای (پلتفرم) پادکست مختلف:
کانال تلگرام
گوگل پادکستز
اپل پادکستز
اسپاتیفای
کست‌باکس

هیچ نظری موجود نیست: